Friday, December 16, 2011

Tentang Rumah

Hari ni saya sengaja nak tayang gambar rumah tempat saya tinggal di bumi Zagazig ni. tada....


Imarah Ikan Bakar
Nampak macam...err,, buruk je kan? Kalau nak tau,lebih kurang macam ni je semua di Mesir.Di sini,sangat jarang kita jumpa rumah sebuah-sebuah,macam kat Malaysia.Rumah-rumah kat sini semuanya ala-ala flat,atau kami panggil 'imarah'.


Untuk memudahkan kami mengenali dan 'refer' rumah sahabat - sebab kat sini jarang ada nama jalan or alamat yang sempurna, or kalau ada pun,kami tak biasa - rumah pelajar Malaysia selalunya diberikan nama  panggilan ringkas supaya senang dikenalpasti.Macam rumah saya,namanya Imarah Ikan Bakar sebab ada kedai ground floor/ardhi yang menjual ikan bakar,nama kedai tu Asma' Salam.


Kadang-kadang ada je sahabat yang panggil rumah kami Rumah Aquarium-sebab banyak ikan?Mengarut la depa tu...


Ada je nama rumah disini yang sedikit lawak.Contohnya Imarah Sawah - rumah mereka dekat dengan ladang,sekali pandang teringat sawah di Malaysia.


Ini Imarah Sawah.Kononya dulu nak letak nama Imarah Baba Zuhdi,sempena nama tuan punya rumah.Sekali tak lekat,sebab 'sawah' tu lagi ngam ngan depa,hehe~ sawahnya tak nampak,sebab di belakang imarah.




Imarah Sinki - Depan pintu masuk depa ada sinki.lawak kan?.


Imarah Hijau - Warna keseluruhan rumah depa hijau.Sangat kontra dengan imarah lain di sini,kerana kebanyakkan imarah disini tidak bercat,bersimen pun tak.


Imarah Lif - satu-satunya imarah yang ada lif.seronok la,tak yah naik tangga.




Cerita,cerita jugak...sebenarnya nak kabo..saya dah pindah rumah baru! jeng jeng jeng...jemput la datang ye! saya berkenan,hati senang,tidur lena...

No comments: