Wednesday, February 15, 2012

AIM KITA BALIK MALAYSIA !



Hari ni adalah hari pertama kuliah untuk semester baru,selepas menikmati kira-kira 2minggu cuti musim sejuk.Alhamdulillah,keputusan peperiksaan 
semester3 sudah disemak dan syukur teramat, ' nais' la kita kata,hehe ^^

Jadual semester 4 (Feb-July),Tahun 2 - 2012



Walaupun tidak secemerlang tahun lepas, *tak dapat kekalkan keputusan mumtaz seperti tahun lepas ;(  ana tidak kecewa.Sekelumit pun tidak.Sebagaimana bebasnya Allah S.W.T  mengurniakan kejayaan itu kepada ana,sebebas itulah dengan sifatnya yang maha berkuasa Dia mampu  untuk menarik balik nikmat itu.

Satu rahsia , yang tidak jadi rahsia lagi selepas ini sebab ana bakal taip kejap lagi, Ana sebenarnya sangat tidak yakin ketika menjawab exam baru-baru ni.Tapi setiap kali ana luahkan perasaan tak yakin dan takut tu,kawan-kawan lain macam tak percaya.Huhu..orang cakap betul la!

Sesetengah subjek tu dirasakan sangat susah,terutamanya Pharmaceutical Organic Chemistry 3 , Physiology dan Analytical Chemistry 2.Padahal tak de lah susah sangat pun sebenarnya.Mungkin kerana jadual yang sangat padat,maka waktu untuk belajar tu terhad.Mungkin juga Allah nak uji dengan menyempitkan waktu untuk ana,Wallahualam..

Apa-apa pun,ana banyak belajar dari dugaan ini.Ujian itu tarbiah terhebat,direct dari Allah SWT.Murabbi terbaik kita.Kalau tak faham,rugi la.. ^^

Suasana dalam perjalanan ke kelas pada Disember 2011.Kabus tebal sampai tak nampak orang.



Sebab itulah,2minggu cuti musim sejuk ana tak tenteram,tak tenang ,kerana menantikan keputusan peperiksaan.Keterujaan untuk berjalan-jalan,jaulah dan mengikuti aktiviti semuanya terpadam.Rasa macam lagha sangat,jadi ana buat keputusan untuk stay je kat rumah dan habiskan masa dengan beribadat dan muhasabah diri ni.Kire macam qadha balik tahajjud,bacaan Al-Quran yang di'sikit-sikit' kan dulu.Sungguh tak solehah!Malunya nak mengaku..

Dalam solat,dalam doa,tiada lain yang diminta – "luluskan lah semua subjek yang diambil semester ini..Janganlah kau beri kesedihan pada kedua ibubapa ku..Aku tidak meminta lebih,aku tidak meminta mumtaz,cukup dengan lulus semua subjek.Dengan sifatmu yang Maha Pemurah,Maha Memberi Rezeki,Maha Mendengar,Maha Berkuasa,Maha Memakbulkan permintaan hamba-hambu..Maka kau  tunaikanlah hajatku Ya Allah.."

Masa tu,rasa sangat malu pada Allah SWT..Meminta-minta sungguh..Berjuang pada jalan Allah tak sampai sekelumit,tapi berani pula meminta-minta.Dengan tak malunya,itulah doa sehari-hari…

Di saat-saat sedih tu,sempat juga ana jalan-jalan,rahmat dari Allah juga, ^^  AJK program tawarkan tempat,sebab ada tempat kosong,jadi sempat la ziarah Dumyat ,Semenanjung Sinai dan ke Ma'arad Kutub.Yang ni nanti ana coretkan pada entry akan datang.

Jadinya,selepas keputusan keluar,ana terkejut dan gembira yang amat bila lihat tiada subjek yang gagal.Semua lulus! Alhamdulillah~ Rasa sangat tak percaya..Betulkah?Ya Allah..engkau mendengar doa ku..Rasa diri sangat hina..Diri yang penuh dosa ni pun Allah sayang,senang je DIA berikan apa yang ana minta? Huhu..Sayangnya Allah pada kita.


Kuliyyah Saidalah - Faculty of Pharmacy,Zagazig University 


Result ana dari dulu,ketika alam persekolahan dan diploma jarang mengecewakan.Jadi ana selalu rasa yakin pada diri.Mungkin disebalik tu pernah terselit rasa riak dan ujub.Allah SWT dah lama perhatikan,jadi sekarang Dia nak uji ana.Rasa macam Allah SWT baru je gertak ana sedikit,dengan menghilangkan rasa yakin dan menyempitkan masa ana.Baru je gertak sikit dah tak keruan,nangis-nangis setasik..Belum betul-betul..

Tak dapat bayangkan,kalaulah masa Allah SWT gertak ana tu ana tak sedar-sedar kesilapan ana,tak bertaubat dan tak insaf lagi – lagi teruk kalau ana blur dan sebaliknya lari lagi jauh daripada Allah , tentu Allah gagalkan terus subjek-subjek yang ana tak confident tu.Nauzubillah..takutnya..

The fact that ana terus tersedar dan dapat rasa 'there's something wrong in me , there's something missing and I need to turn back , " Adalah satu rahmat.Sekelumit rasa tak senang tu membuatkan ana tersedar.Alhamdulillah..Allah memandu ana balik.

Itu menunjukkan Allah sayang pada kita.Kalau Dia dah tak sayang,bukan   setakat ujian,warning pun dia tak kan bagi.Ada je manusia yang Allah uji dengan pelbagai dugaan,mereka jadi makin lari dan hilang percaya pada Allah.Mohonlah Allah terus perhatikan kita,Allah sentiasa monitor kita, - dan mohonlah tika Allah memberikan ujian pada kita,hati kita berbalik kepada Allah dan semakin dekat kepadanya.

Bila diuji,rasa sakit,rasa susah,rasa gelisah,rasa runsing,walau sekelumit – cepat-cepat istighfar dan cari balik silap kita,muhasabah diri.Segeralah bertaubat.Moga dengan berbuat demikian,Allah tarik balik bala yang dirancang untuk kita.Semua itu umpama clue Allah kepada kita.Tentu ada silap kita di mana-mana yang kita tak sedar.Sebelum Allah bagi bala nya kepada kita,dia bagi warning dulu.Kalau kita tak sedar,rugilah kita..

Nasihat ana pada sahabat-sahabat..*dan tentunya nasihat untuk ana sekali.Setiap kata-kata ana ni tentu akan diuji kelak..

Kejayaan kita milik Allah..Dia yang memberi,maka dia mampu menarik balik nikmat itu.Jangan kita rasa,aku baca banyak buku,aku dah hafal semua nota,maka aku mesti dapat jawab exam nanti.Jangan fikir macam tu..Sebab apa?

Sebab,kalau kita fikir macam tu,nampak sangat kita yakin kejayaan tu datang dari usaha kita.Sebenarnya kejayaan tu datang dari Allah,bukan dari buku yang kita baca.Benar,kita kena usaha dulu,barulah tawakal dan doa.Itu tanggungjawab di pihak kita.Cumanya,kita kena fikir,walaupun aku baca banyak,dah complete solid..Allah tu Maha Besar..Dia mampu hilangkan semua yang kita baca dalam sekelip mata je.Jadi,walaupun dah study sungguh-sungguh,jangan lupa doa..segala-galanya mungkin berlaku..Mintalah Allah permudahkan segalanya untuk kita.

Pemandangan dari tingkap dekat musalla tingkat1.Early winter,matahari memancar terang,langit sangat cantik waktu ni.



Letakkan kebergantungan kita pada Allah di tempat yang teratas..Barulah kita akan rasa nikmatnya hubungan dengan Allah.

Dan jangan fikir,aku banyak kerja,terutamanya kerja persatuan."Kerja persatuan ini untuk tolong agama Allah,untuk tolong orang.InsyaAllah Allah akan tolong aku balik".Betul,kalau kita tolong agama Allah,Allah akan tolong kita.Tapi kalau kita tak baca buku,jangan haraplah ilmu tu nak masuk senang-senang je.Allah akan tolong kita berdasarkan usaha kita.

Kepada sahabat-sahabat yang diuji lagi kuat dari ana,takziah ana ucapkan.Dan bersyukurlah,Allah masih sayangkan antum.Bersangka baiklah pada Allah..jangan kita mempersoalkan kenapa diberi ujian sebegitu.Walaupun pahit,mesti ditelan.Kita bukan ada kuasa untuk turn back time pun.Tak guna kita merintih dan mempersalahkan sesiapa.

Sebaliknya,menangislah kerana menyesali kesilapan yang kita buat.Muhasabahlah diri,check and recheck segala amalan kita.Analysis perbuatan kita.Dan jika positif ada dosa di masa lalu,segeralah bertaubat dan berjanji tidak akan mengulanginya lagi.Recharge iman dan reconstruct niat!

I know, its lame to say " Ada hikmahnya.." , "Bersabarlah,cuba lagi tahun depan" ,  and etc..Tapi it’s the truth. Semua yang Allah berikan tu ada hikmahnya.Kalau la kita tahu hikmahnya,nescaya kita tak kan bersedih lagi.
Bacalah surat cinta Allah SWT kepada kita,nescaya terdapat jawapannya disitu.Cari ketenangan dengan ibadah.


Sempat tangkap gambar ni ketika on the way ber'usrah' di Public Library - last saturday.Berjalan seorang di tengah hari,melintasi Sungai Nil Zagazig.


Apa-apa pun,semuanya dah berlalu.Semester baru sudah bermula.AYUH ! bangkit dan pasang aim baru.Even kalau ada subjek fail, jangan malu untuk 
target 4.0 flat sem ni! Segalanya tak mustahil! 

Nobody's born stupid – everyone got a brain, but not everybody is a genius.Ordinary people like us need to strive hard to be genius.Extraordinary people get the easy way.Conclusion,we'll get there,it’s a matter of time and chance ---- and God's will , InsyaAllah..


p/s: Bak kata K.Che' ---> Aim kita balik Malaysia summer nanti!  *kalo ade sangkut,tak dapat la balik,huhu

No comments: