Monday, January 25, 2016

BUKAN CINTA BINATANG



I'm not a cat lover, that's for sure. I rarely find them cute or adorable. Plus, even though saya suka sangat makan ayam, saya tak suka pun ayam hidup. Heck, I have mild enmity to any breathing pet. But i'm certainly don't HATE them. I'm just refusing to be social with them.
 grin emoticon
However, I despise those who abuse animals! Including mereka yang menggunakan kudrat haiwan ternakan secara melampau - pagi petang suruh haiwan bekerja, kalau keldai dan kuda di Mesir tu asyik kena bantai je dengan cemeti dengan badan kurus kering, muatan banyak sangat tapi guna seekor keldai je, sampai kadang keldai tu tak mampu nak bergerak. Kalau tak gerak dipukul sampai dia gerak. Entah diberi makanan sekenyangnya entah tidak,

Kita kena sedar, yang membuatkan haiwan tu patuh dan tak melawan kita ialah kerana perintah Allah! Kita jangan ingat haiwan ni macam bodoh je, dan kita ni manusia rasa hebat sangat. Dalam Surah Yaasin kita selalu baca kan...

(وَذَلَّلْنَاهَا لَهُمْ فَمِنْهَا رَكُوبُهُمْ وَمِنْهَا يَأْكُلُون)

"Dan Kami tundukkan binatang-binatang itu untuk mereka; maka sebahagiannya menjadi tunggangan dan sebahagiannya mereka makan (kecuali yang diharamkan)
Surah Yaasiin,72.

Iman Ahmad meriwayatkan 1 hadis,
(فرب مركوبة خير من راكبها، واكثر ذكر الله منه )
"Banyak binatang tunggangan lebih baik dari pemiliknya dan lebih banyak zikirnya"

Kita jangan ingat binatang ni walau tak dak aqal, kerja dia bkn makan dan membuang je tau! Allah ciptakan semua benda with purpose, even ulat dalam batu!

Ada 1 kisah saya pernah terbaca, Nabi Muda setelah memecahkan 7 lapisan batu, baginda terjumpa seekor ulat dalam batu tu, bersama ulat tu ada sehelai daun yang segar. Macam mana boleh ada daun dalam batu yang tebal 7 lapisan? Rupanya ulat tu sehari2 dia berzikir pada Allah. Tengok, ulat dalam batu Allah ciptakan bukan xde keja ok, dia hidup dengan tugasnya berzikir. Kita, kita?
*mungkin dari kisah ni kot timbul pepatah melayu "ulat dalam batu pun boleh hidup" ? Hehe..



DAN, mereka yang sanggup beli pets konon masa lalu di pet shop rasa pets tu cute giler then beli, lepas tu after few months rasa boring terus nak jual pada orang lain pula. As if pets ni barang tak bernyawa.

ATAU, budak2 bila nampak anjing kucing suka je sergah anjing kucing tu. Baling batu la, kayu la, acah2 halau. Padahal anjing kucing tu tak buat apa pun kat depa.


Met this young boy today, he made recurrent move to chase and threat that poor dog with a broom stick. The dog just passing by to find waste at the dumping site nearby, he doesn't disturbed anyone, but the human was relentlessly feel the urged to interrupt unharmed dog. I was saddened by this, and thus come this rant tonight.


I repeat, I'M NOT an ANIMAL LOVER. Tapi kalau came across those incidents above, penuh juga tear duct ambe. Huhu...

Pendapat saya la, kalau jumpa binatang, still pandang mereka dengan sayang dan hormat. Lebih2 lagi kalau haiwan yang jadi sumber makanan kita, atau yang menolong kita buat kerja.

Ada 1 hadis sahih dari Imam Bukhari ;
Ada seorang berkata, "Wahai Rasulullah, kami telah menyembelih seekor kambing, tetapi kami lakukan dengan penuh kasih sayang. Lalu Rasulullah bersabda, (dua kali kali plak tu,)

( والشاة ان رحمتها رحمك لله )

"(Walau hanya) seekor kambing, (tetapi) jika kamu menyayanginya maka Allah akan menyayangi kamu"

I believed, once you decide to have pets or any animals under your roof, you have full responsibility to them. Dan kena sangat sangat ingat, mereka tu makhluk Allah juga. Bila lihat haiwan teraniaya, I can't help but think, "Dorang ni tak fikir ka, haiwan ni makhluk Allah? Mentang lah haiwan ni tak dak aqal, kurang kudrat dari kita, kita buat depa camni. Kita lupa ka kita pun makhluk Allah juga? Being a human doesn't give you the advantages to bully other creatures kot! Jika kita bangga being sebaik2 ciptaan Allah, act like one!"

Ada 1 lagi hadis riwayat Imam Bukhari,
"Ada seorang wanita yang diseksa kerana kucing yang dikurung sampai mati. Hanya kerana kucing dia masuk neraka. Sebab semasa memeliharanya dia tidak memberinya makan dan minum. Dia juga tidak mahu melepaskannya untuk mencari makanan dari serangga dan tumbuhan"

Sila lah fikir banyak kali bila rasa nak bela kucing or etc. Tolong la.. ni bukan macam beli patung mainan, masa kecil belai2 bila dah besar boleh buang.

As guilty we are bila buat salah pada kawan then masa raya kemain kita nak minta maaf takut nanti disoal di akhirat kelak, being cruel to animals pun kita akan disoal jugak tau!

Bila belek2 Surah An-An'am,
(وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا طَائِرٍ يَطِيرُ بِجَنَاحَيْهِ إِلَّا أُمَمٌ أَمْثَالُكُمْ ۚ مَا فَرَّطْنَا فِي الْكِتَابِ مِنْ شَيْءٍ ۚ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّهِمْ يُحْشَرُون)َ

Dan tidak seekor pun binatang yang melata di bumi, dan tidak seekor pun burung yang terbang dengan kedua sayapnya, melainkan mereka umat-umat seperti kamu. Tiada Kami tinggalkan sesuatu pun di dalam kitab Al-Quran ini; kemudian mereka semuanya akan dihimpunkan kepada Tuhan mereka (untuk dihisab dan menerima balasan).

Tahu tak korang, buat baik pada haiwan, even pada anjing yang haram dan kita rasa jijik sangat tu pun Allah akan ampunkan dosa kita?

Ada kisah seorang lelaki yang melintas jalan, kemudian dia rasa haus lalu dia terjumpa perigi. Perigi tu tiada timba, jadi dia turun untuk ambil air dan minum. Selesai minum, dia keluar. Naik ke atas, dia terjumpa seekor anjing yang menjulur2kan lidah sambil mencium tanah, nampaknya anjing tu pun haus juga. Lelaki tu berkata dalam hati, " kesiannye anjing ni, mesti dia pun haus,sebagaimana aku haus tadi." Lalu dia turun semula ke perigi tu, ambil air dengan kasut nya, gigit kasut tu dan naik ke atas semula. Then dia bagi anjing tu minum.

(فشكر الله له، فغفرله.... )Allah mengucapkan terima kasih kepadanya dan mengampuni dosa2nya.
Para sahabat bertanya, " Ya Rasulullah, apakah kami akan memperolehi pahala kerana menolong binatang?"

Rasulullah menjawab, "Setiap binatang yang mempunyai jantung basah (hidup) akan mendatangkan pahala"

Riwayat Imam Bukhari dan Imam Malik


I saw this cat in 2013, outside Medicinal Chemistry Lab, Zagazig University. I assume he was so thirst, he gulp down water from sewer pipe.


And this rant is by me, who supposedly not an animal lover. Actually, one doesn't need to be melimpah ruah kasih sayang pada haiwan post fb pasal kucing asyik share oh my jep pun, one just have to had common sense ! Dan sedikit la rasa ihsan,affectionate pada benda hidup. Ok adik2? Lepas ni jangan sepak2 kucing minta makanan, jerkah2 kucing tengah tidur, baling2 batu pada anjing lagi tau! Mereka pun makhluk Allah macam kita juga. 

smile emoticon
p/s ; Sudah malam masih mau shout out kat sini sebab teringat kejadian petang tadi. :8





No comments: